zaterdag 5 april 2014

Hoofdstuk 4: Gestalt – 2.0 helpt maker én gebruiker

‘Waarom ervaren we het ene als voorgrond en het andere als achtergrond? Hoe en waarom zien we samenhang tussen voorwerpen? Welke eigenschappen zorgen ervoor dat we twee voorwerpen van elkaar kunnen onderscheiden?’ Met deze vragen start hoofdstuk 4: Gestalt in het boek ‘Beeldtaal’. Het zijn interessante vragen waar ik graag de antwoorden op zou willen weten. Uit onderzoek naar deze vragen zijn de Gestaltwetten voortgekomen.

‘Gestalt zorgt bij de visuele communicatie voor een weldadige orde die makers van visuele informatie op het rechte spoor houdt en de gebruikers pleziert.’ Het klinkt misschien gek, maar ons visuele systeem wordt vaak vergeleken met een camera. Voor deze opdracht maak ik dan ook veelvoudig gebruik van de camera van mijn Iphone 5S. Toch is er meer dan alleen een camera nodig. Onze hersenen interpreteren de plaatjes, koppelen ze aan andere visuele waarnemingen (geur, evenwicht, geluid, verandering in de tijd, warmte, kou, pijn, eerdere ervaringen, etc.) en proberen er een boodschap van te maken. Deze boodschap komt vervolgens bij jou binnen. Er is altijd spraken van interpretatie. Onze waarnemingen passeren als het waren flitsers in je hoofd. Deze flitsers geven orde en duiding aan van wat we waarnemen. Dit heet perceptie.

Gestalt staat voor eenvoud.  Met een aantal eenvoudige wetten kunnen we dan ook gemakkelijk visuele boodschappen groeperen. Deze wetten worden de Gestaltwetten genoemd. Door deze wetten goed toe te passen zorg je voor visuele orde en daarmee ook voor visueel begrip en een lagere belasting van je brein. Onbewust pas je de Gestaltwetten al op de goede manier toe bij alledaagse dingen, maar er zijn ook valkuilen als je er niet bewust van bent.
Volgens experimenteel psycholoog Edward Boring bestaan er ongeveer 114 Gestaltwetten, waarvan maar een klein deel is toe te passen op visuele vormen. Ik wil jullie, als lezers van mijn blog, graag bewust maken van de Gestaltwetten en hun regels.

Gestaltwetten versterken elkaar en vullen elkaar aan. Alle zintuigen werken mee aan een ‘totaalbeleving’ en alle zintuigen werken mee aan het verwerken van informatie.

Wet van voorgrond en achtergrond
De Deense psycholoog Edgar Rubin (1886-1951)had het idee dat de wet van voorgrond en achtergrond er vanuit gaat dat sommige onderdelen een permanente rol spelen en andere naar de achtergrond worden verdrongen. Deze theorie heet het figure-ground-fenomeen. Bepaalde afbeeldingen kun je als het ware in twee onderdelen zien, door de voorgrond en achtergrond van elkaar te onderscheiden.

Ik ben zelf op zoek gegaan naar voorbeelden van dit fenomeen. Hieronder zie je een zwaan die water drinkt, maar tegelijkertijd zie je ook een hart in de weerspiegeling in het water.  Ik vond dit zo'n mooi voorbeeld die ik helaas niet in het echt kon vinden, daarom hoop ik dat jullie het in je hoofd voor je zien. 

Wet van eenvoud
De Duitse architect Ludwig Mies von der Rohe (1886-1968) geloofde in ‘less is more’ of te wel ‘minder is meer’. De wet van eenvoud staat voor voorwerpen die worden waargenomen in de meest eenvoudige vorm. Internet goeroe Jakob Nielsen vindt dat eenvoud hét principe is voor gebruiksvriendelijkheid. Ik ben dat zeker met hem eens. Als je bijvoorbeeld naar de website van buitenlandse autoverkoper kijkt en van Nederlandse kijkt. Welke zou jij dan het liefst bezoeken? Hoe minder je laat zien, des de groter de kans dat de bezoeker de voor jou juiste keus maakt. Je kunt ook ‘te veel’ informatie op je website zetten of juist ‘net goed’. Hieronder zie je een voorbeeld van ‘te veel’ en een voorbeeld van ‘net goed’. Waar ligt jou voorkeur?




Wet van nabijheid
Bij de wet van nabijheid worden elementen die zich dichtbij elkaar bevinden, gezien als groepen. Elementen die zich ver van elkaar bevinden worden als onafhankelijk van elkaar waargenomen. Door deze wet goed toe te passen, kunnen misverstanden worden voorkomen. Een voorbeeld van zo’n misverstand zie je in afbeelding 4. Dingen die bij elkaar horen, behoor je bij elkaar te plaatsen, omdat er anders verwarring kan ontstaan. Zien jullie wat ik bedoel?


Wet van overeenkomst
De wet van overeenkomst is een van de belangrijkste Gestaltwetten, omdat de andere wetten er van afgeleid zijn.  Elementen (bijvoorbeeld producten) die op elkaar lijken, worden als groep waargenomen. Evenals dat elementen die qua uiterlijk veel van elkaar verschillen, als aparte elementen worden gezien. Het voordeel aan deze wet is dat het bepaalde visuele producten gebruiksvriendelijker maakt, waardoor het ons leven een stuk makkelijker maakt. Een voorbeeld van deze wet is hieronder te zien. Deze foto heb ik gemaakt bij de tentoonstelling over Barbie in Tassenmuseum Hendrikje. Zoals je ziet zijn alle Barbiespulletjes roze, waardoor het overeenkomstig is en bij elkaar hoort. 



Wet van symmetrie
De Wet van Symmetrie is eigenlijk een subwet van de Wet van overeenkomst. ‘Symmetrische beelden worden als eenheid ervaren, zelfs al staan ze op een afstand van elkaar.’

Wet van gelijke achtergrond
Net zoals de Wet van symmetrie, is de Wet van gelijke achtergrond een subwet van de Wet van overeenkomst. Een overeenkomstige (dezelfde) achtergrondkleur is een goede en duidelijke manier om dingen in groepen te plaatsen. Voorwerpen met een gelijke achtergrond vormen namelijk voor ons brein een geheel.  Ik vind het eigenlijk heel goed bedacht.

Wet van gelijke bestemming
De Wet van gelijke bestemming wordt ook nog wel eens de Wet van gelijke richting genoemd en is voornamelijk van toepassing bij bewegende beelden. ‘Dingen die dezelfde kant op bewegen, worden als eenheid gezien.’

Wet van geslotenheid
‘Zelfs als een visuele prikkel afwezig is, wil ons brein een regelmatig plaatje afmaken.’ De Wet van geslotenheid is opgesplitst in twee subwetten: de Wet van ingeslotenheid en de Wet van het ingevulde hiaat.

Wet van ingeslotenheid
‘Voorwerpen omrand door een lijn worden als een geheel gezien. Voorwerpen van elkaar gescheiden door een lijn worden als aparte elementen gezien.’ 


Wet van ingevulde hiaat
Om een geheel te kunnen waarnemen is volledige geslotenheid niet noodzakelijk. Onze hersenen zorgen ervoor dat we het geheel toch wel zien. ‘Dingen die er niet zijn, worden door onze hersenen ingevuld zodat toch een logisch verband ontstaat. Figuren waarin iets ontbreek, kunnen we zelf aanvullen. Dit wordt ook wel subjectieve contouren genoemd.

Wet van continuïteit
Zoals genoemd bij de Wet van het ingevulde hiaat, is volledige geslotenheid niet noodzakelijk. Onze hersenen vullen de ontbrekende informatie voor ons in. ‘Voorwerpen die in een doorgaande lijn of volgorde zijn geplaatst, worden als geheel waargenomen en aan elkaar gekoppeld in tijd en/of plaats. Een goed voorbeeld hiervan zijn verschillende stadia van een bevrucht zeeëgelei uit een oud Biologie boek van mijn vader. In het voorbeeld is de juiste volgorde goed te volgen. De informatie is gerangschikt, waardoor onze hersenen de volgorde en betekenis begrijpt.



Wet van ervaring
‘We zijn geneigd objecten die we kunnen waarnemen te vergelijken en te koppelen aan dingen die we al kennen.’ Een goed voorbeeld van de Wet van ervaring zijn hyperlinks. Als een gebruiker een onderstreepte tekst ziet met een blauwe kleur, betekent dat een link naar een andere website. Een voorbeeld is te zien op de website van Adformatie. Het gele gemarkeerde tekstdeel is een hyperlink. Bezoekers van de website van Adformatie weten dat, omdat Adformatie door een bepaald slag mensen wordt bezocht. 



Wet van focupunt
Goede tijdschriften, kranten of webpagina’s horen niet ‘plat’ te zijn, maar behoren ‘diepte’ te hebben. 

De ‘diepte’ zorgt ervoor dat je oog er direct naar toe wordt getrokken. Het is een bepaald punt wat opvalt. 

Nog even een checklist…
Nog even een kleine Gestaltchecklist, zodat ik zeker weet dat jullie lezers ze voortaan goed toe kunnen passen. De volgende checklist komt uit het boek Beeldtaal. 

  • Staat de vormgeving in dienst van de boodschap, of omgekeerd?
  • Begrijp je de boodschap of zit de vormgeving in de weg?
  • Is alles wat ik heb gebruikt echt nodig?
  • Of kunnen er dingen weg?
  • Horen de dingen die dicht bij elkaar staan ook bij elkaar?
  • Wat doet de achtergrond met de samenhang van de onderdelen?
  • Scheiden scheidslijnen de juiste onderdelen van elkaar?
  • Kan de waarnemer de logische volgorde vinden?
  • Is goede continuïteit tussen alle onderdelen gewaarborgd?
  • Hebben onderdelen met gelijke eigenschappen wat met elkaar te maken?
  • Zondig je per ongeluk tegen de Gestaltwetten, of expres?
  • En als je zondigt, wegen de voordelen dan op tegen de nadelen? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten